Løsøreforsikring – find den bedste løsøreforsikring
Ligesom private bør have en indboforsikring, så er løsøreforsikringen en af de erhvervsforsikringer, som man som virksomhed bør prioritere. Løsøreforsikringen er typisk en del af virksomhedens basisforsikring og kan hurtigt blive den økonomiske redning, hvis uheldet er ude.
Hvordan dækker en løsøreforsikring?
En Løsøreforsikring er en erhvervsforsikring, der dækker skader på virksomhedens værdigenstande mod brand, tyveri, driftstab og vandskade. Det kan for eksempel være skader på maskiner, produkter, råmaterialer, computere mv.
Forsikringen dækker efter de betingelser, der er beskrevet i policen. Ofte er alle værdierne samlet fastsat efter et aftalt grundlag, som typisk udgør nyværdien. Men uanset hvad den fastsatte værdi er, er det den, der udgør forsikringssummen. Erstatningen i et skadestilfælde beregnes efter forsikringssummen.
Hos enkelte selskaber dækker en løsøreforsikring også følgeudgifter som f.eks. oprydning efter brand og omstilling af låse efter indbrud.
3 vigtige overvejelser ved løsøreforsikring
Som virksomhed kan man være uheldig at blive udsat for tyveri eller, at der opstår brand i ejendommen. Konsekvenser er typisk store nok i forvejen og bliver kun større, hvis virksomheden selv skal dække det økonomiske tab. Ønsker man som virksomhed derfor at sikre en stabil drift, bør der tegnes en dækkende løsøreforsikring. Uanset virksomhedstype er det vigtigt at afgøre hvor omfattende forsikringen skal være – skal det være minimumsdækning, øget dækning eller den fulde pakke? Det afhænger udelukkende af virksomhedens behov.
Arbejder virksomheden med farlige stoffer, der giver en høj risiko for brand og eksplosion, vil det være fornuftigt med en øget dækning. Arbejdes der derimod med dyre maskiner og IT, vil det også ofte være en god ide med ekstra dækninger, hvis der f.eks. sker en skade, når noget flyttes. Når der skal tegnes en løsøreforsikring, er der derfor flere forskellige faktorer, som virksomheden skal overveje.
- Hvad er behovet?
Hvor stort og omfattende et behov for en løsøreforsikring har virksomheden? Skal det være den billigste, mere moderate dækning eller all risk dækningen. Her er virksomhedens størrelse og værdier vigtige faktorer, der bør påvirke valget. - Er der brug for speciel dækning?
Arbejder virksomheden med særlige eller specielle materialer, risikofyldte arbejdsprocesser eller med enormt dyre maskiner? I så fald, bør virksomheden tegne ekstra dækning for behov på et bestemt område.
- Hvad er virksomhedens risikoprofil? Forsikringer og risiko hænger unægtelig sammen. Ved at forsikre virksomhedens ejendele og betale en pris for det, er man med til at mindske sine egne risici. Derfor bør virksomhedens egen risikoprofil være en afgørende faktor for valget af dækning, selvom det sjældent er det bedste sted at spare penge.
Som virksomhed er det vigtigt, at de tre overnævnte spørgsmål besvares og overvejes, så det ikke kun er forsikringsselskabet, der skal rådgive, men at du som virksomhed også selv har en ide om, hvad der er nødvendigt i forhold til behovet.
Udvid løsøreforsikringen og få en bedre dækning
Som udgangspunkt ligner løsøreforsikring hinanden fra selskab til selskab. Men der kan være forskel på, hvad er der inkluderet fra start, og hvad du skal købe som tilvalg.
Produktansvarsforsikring
Er du så uheldig at havne i en situation, hvor dine produkter har voldt skade på andre mennesker eller deres ejendele, så dækker produktansvarsforsikring de omkostninger, du ellers ville skule påtage dig.
Softwareforsikring
I dag har langt de fleste virksomheder computere, der indeholder følsomme oplysninger og software, der ikke må gå tabt. Med en softwareforsikring er din virksomhed sikret økonomisk ved tab af data.
All risk forsikring
Hvis din virksomhed vil være på den sikre side, så tilbyder enkelte forsikringsselskaber en all risk forsikring. Den dækker alle fysiske skader, som opstår pludseligt og uforudset i din virksomhed.
Løsøre uden for Danmarks grænser
Men denne tillægsdækning er dine løsøre i udlandet også dækket for skader ved brand, tyveri, vandskade mv.
Tyveri fra arbejdspladsen
Vil din virksomhed sikres økonomisk mod tyveri fra arbejdspladsen som værktøj, IT-udstyr og andet løsøre, kan det være en god ide at tegne denne dækning.
Lønomkostninger
Sker der en skade i virksomheden, som gør medarbejdernes løn må opsiges, sikrer denne dækning at de ansatte får løn alligevel.
Herudover kan der i de fleste tilfælde også tegnes tillægsforsikringer og dækninger for glas, sanitet, skilte og retshjælp.
Den rette sum til løsøreforsikringen
Når der sker en skade på løsøre, handler det udelukkende om at få en pose penge, så man kan erstatte det tabte. Det er derfor enormt vigtigt, at den fastsatte forsikringssummen på løsøreforsikringen rent faktisk svarer til den reelle værdi af løsøret. Er summen sat for lavt i forhold til den faktiske værdier af løsøret, er virksomheden underforsikret, og erstatningen ved en skade kan ende med at blive mindre end skadens omkostning. Er virksomheden derimod overforsikret og derfor typisk betaler en højere forsikringspræmie, da præmien typisk stiger ved en større forsikringssum, vil det ikke komme virksomheden til gode ved erstatning af en skade. Er der fastsat en højere forsikringssum end der reelt er værdi for, vil erstatningen på en skade alligevel kun svare til den faktiske omkostning.
Der er normalt ikke forsikringsselskabet, der fastsætter virksomhedens forsikringssum men derimod virksomheden selv. Som ejer af virksomheden er du typisk den, der kender aktiverne i virksomheden bedst. Forsikringsselskaberne er selvfølgelig altid behjælpelige med gode råd og vurdering af den endelige fastsættelse af summen, hvis det ønskes.
Hvordan vurderes prisen på en løsøreforsikring?
Prisen på en løsøreforsikring kan afhænge af flere forskellige faktorer. Som udgangspunkt afhænger prisen dog af den samlede forsikringssum, som værdien af løsøret er fastsat til. Herudover afhænger den også af, hvordan forsikringsselskabet vurdere risikoen for, at der sker et skade i netop dit erhverv. Derfor varierer priserne på løsøreforsikring alt afhængig af, om du har meget værdifuldt løsøre, og hvilken type virksomhed det er. Men en løsøreforsikring er ikke nødvendigvis den dyreste forsikring. Mange selskaber har forsikringssummer på helt op til 350.000 kroner, uden at det koster mere en minimumspræmien. En håndværker virksomhed vil ofte betaler mere i løsøreforsikring, da arbejdsudstyret er dyrt, og der typisk er høj risiko for indbrud. Er virksomheden derimod et mindre kontor med få computere og kontormøbler, vil løsøreforsikring typisk være billigere.
Løsøreforsikring og bygningsforsikring
Typisk tegner man en løsøreforsikring sammen med en bygningsforsikring, da begge dækninger ofte en del af virksomhedens basisforsikring. Bygningsforsikring dækker det økonomiske tab, der kan opstå, når der kommer en skade på den forsikrede ejendom. En bygningsforsikring indeholder ofte en brandforsikring, som sikrer særligt mod brandskader, men også typisk en række andre dækninger, som sikrer virksomheden mod bl.a.:
- stormskade
- Påkørsel
- Sky- og tøbrud
- Hærværk – også uden tegn på indbrud.
- Snetryksskade
- Vandledningsskade fra rør
Guiden til en god og billig løsøreforsikring
Da løsøreforsikringen skal dække de genstande, der er i virksomheden, så betyder det noget for prisen, hvorvidt din virksomhed har dyre maskiner, inventar og råmaterialer, eller om det er et lille kontor med et minimum af computere og inventar. Fælles for alle erhverv er dog, at det betaler sig at få tilbud fra forskellige forsikringsselskaber i jagten på den bedste løsøreforsikring til den billigste pris.
Hos Find-erhvervsforsikring.dk anbefaler vi derfor, at du indhenter tilbud fra flere forskellige forsikringsselskaber og samler dine forsikringer hos et selskab – på den måde står du stærkere i en forhandlingssituation om dækningen og har samtidig større mulighed for at opnå store besparelser.